مجموعه گردشگری آریز

Ariz Ecocastle
Search
Close this search box.

خدمات آفرود در طبیعت

با توجه به اینکه بافق هم از پهنه های دشتی و کویری بزرگ و چشم نوازی برخوردار است هم کوهستان ها و روستاهای کوهستانی و ییلاقی زیبایی را در خود جای داده است مسیرهای خوبی برای پیاده روی و همچنین آفرود ایجاد شده است. اقامتگاه آریز تلاش می کند تورهای آفرودی منطقه را برای گردشگران خود ساماندهی کرده تا ضمن ایجاد کمترین آسیب به محیط زیست، گردشگران و آفرودها نیز از تجربه آفرود خود در بافق لذت ببرند.

گردشگرانی که به مناطق کویری و بیابانی علاقه دارند می توانند مسیر روستای آریز را انتخاب کنند بدین صورت که تور از اقامتگاه آریز شروع شده و پس از بازدید از رودخانه شور و چاه آدوری، به روستای آریز می رسد. روستای آریز یک روستای متروکه است که از قدیم الایام چند خانواده بافقی در آن زندگی می کردند. در  پس از عبور از یک دشت و مسیر رودخانه و تنگه، گردشگران در سایه سار درختان و چشمه آریز استراحت کرده و ناهار خود را صرف می کنند.

این روستا دارای یک چشمه آب شیرین است و یک برج دیده بانی سنگی. در کنار و پشت زمینه روستا که یک مزرعه نخلستان نسبتا بزرگ است یک کوه نسبتا مرتفع و با شیب تند قرار گرفته که چشم انداز زیبایی را خلق کرده است. در طرف دیگر این روستا، تپه های ماسه ای (کویر) زیبا و زرینی واقع شده است که می توان در آن به عکاسی فوق العاده ای پرداخت. این مسیر به صورت کامل حدود هشت ساعت زمان می برد ولی با حذف برخی مسیرها و جاذبه ها تا پنج ساعت قابل تقلیل است. اقامتگاه از آفرودرهای بومی استفاده کرده و راهنمای مسیر، اطلاعات زیست محیطی منطقه را دارد و هماهنگی های لازم جهت ورود به پناهگاه حیات وحش آریز را برای شما تسهیل می کنیم. این تجربه برای شما فراموش نشدنی خواهد بود.

مسیر آفرودی دیگر که طرفداران زیادی نیز دارد مسیر کوهستان منطقه حفاظت شده کوه بافق می باشد. در این مسیر، شما به وسط منطقه حفاظت شده وارد می شوید و می توانید چندساعتی را در پاسگاه محیط زیست که بر بلندای یک کوه مشرف به کل منطقه واقع شده استراحت کنید و ناهار یا شام تهیه شده توسط تور را صرف کنید. با محیط بانان منطقه به صحبت بشینید و خاطرات تلخ و شیرین آنها را بشنوید و لذت ببرید. در صورت ورود به موقع و در زمان مناسب شما می توانید حیات وحش منطقه را در مسیر رفت یا برگشت یا در پیرامون آبشخور کنار ساختمان پاسگاه حفاظت محیط زیست ببینید. در طول مسیر رفت یا برگشت می توانیم استراحتی در یک مزرعه زیبا داشته باشیم. قبل از روز حرکت، هماهنگی های لازم با مسئولان منطقه حفاظت شده انجام می شود. این مسیر از جنگل های ارس باستانی در بخش مرکزی ایران عبور می کند، در وسط جنگل های ارسستان، جنگل هایی که درختان آن صدها و هزاران سال است که زیستمند منطقه اند. آرامش منطقه و چشم اندازهای آن بر فراز کوه ها، تجربه شما را فراموش ناشدنی خواهد کرد.

مسیر دسترسی:

این مسیرها با خودروهای آفرودی پیموده می شود و توسط رانندگان و راهنمایانی که به منطقه آشنا هستند و الزامات حضور در آن را می دانند.

هشدار: حضور در این مناطق به ویژه منطقه آریز بعضا به چند مجوز نیاز دارد و حساسیت های خاص خود را دارد و به آفرودر های عزیز توصیه می شود حتما صرفا با هماهنگی قبلی با اقامتگاه یا دریافت مجوزهای لازم از اداره حفاظت محیط زیست بافق و منطقه انتظامی بافق به این منطقه وارد شوید.

 

فصول مناسب برای گردشگری:

فصل پر رونق گردشگری منطقه از نیمه دوم شهریور آغاز می شود و تا آخر اردیبهشت ادامه دارد. بهترین زمان از نظر آب و هوایی، فروردین و سپس پاییز و سپس، زمستان است. البته در بقیه فصول هم می توان در مسیر کوهستانی وارد شد و هوا حتی در وسط ظهر (به غیر از مردادماه) قابل تحمل است.