مجموعه گردشگری آریز

Ariz Ecocastle
Search
Close this search box.

روستای گردشگری باجگان

روستای باجگان در فاصله حدود 85 کیلومتری از شهر بافق به سمت شهرستان کوهبنان کرمان و سپس زرند و کرمان است. این روستا در دامنه کوه باجگان و در آخرین بخش های منطقه حفاظت شده کوه بافق قرار گرفته و این کوه که به میل باجگان مشهور است مرتفع ترین قله شهرستان بافق می باشد. پس از حدود  ده کیلومتر جاده انحرافی از جاده بافق-سبزدشت- کوهبنان به این روستا می رسید و محیطی بسیار آرام و دنج دارد. معماری روستا از گل و سنگ و چوب است ولی تمام جداره های خانه ها و ساختمان ها و کف بخش بزرگی از روستا را سنگ های ورقه ای مشهور کوه باجگان شکل داده است. در زمستان، این روستا برفگیر است. این روستا یک روستای متمرکز است به این صورت که ساختمان ها و منازل در یک بخش قرار گرفته و باغات روستا در یک سمت روستا به سمت پایین کوهپایه توسعه یافته است. کار اصلی مردم این روستا دامداری و کشاورزی است. دام ها که گوسفند و بز است در آغل های کنار خانه ها نگه داری می شوند. مهمترین فعالیت های کشاورزی روستا را کاشت و برداشت زعفران،  گندم، جو و باغداری انار و گردو و بادام و انگور و زرد آلو شکل می دهد. با توجه به اینکه روستا در دامنه کوه واقع شده در بخش باغات روستا درختان بنه (پسته وحشی) به وفور دیده می شود. در حاشیه طبیعت روستا، درختان بنه کوهی، انجیر کوهی و بادام کوهی و اُرس (درختان ارس منطقه از بازمانده جنگل های باستانی فلات مرکزی ایران هستند) دارای سطح پوشش و فراوانی مناسبی است و گونه های بوته ای همچون گونه های مختلف دارویی نظیر اشترک، کتیرا، زیره، انغوزه، آویشن، شیرین بیان، خاک شیر، اسپند و… . در منطقه وجود دارد. مردم روستا همچنان در خانه ها نان خانگی پخت می کنند و بوی نان خانگی هوش سر گردشگر می برد. زنان نیز فعالانه در امور کشاورزی کمک می کنند.

تاریخچه این روستا به زعم برخی به حدود 5 هزار سال قبل باز می گردد. یک برخ دیده بانی استوانه ای- مخروطی سنگی-خشتی بین ساختمان های سنگی خود نمایی می کند. یک درخت چنار سرسبز با قدمت 1200 ساله خود بالای سر استخر کشاورزی سایه افکنده که اطراف آن را می توانید به عنوان یک تفرجگاه استفاده کنید. در کنار استخر، حمام قدیمی روستا قرار گرفته که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

مهمترین جاذبه روستا، قدم زدن در کوچه ها سنگ فرش جدید و قدیمی و بعضا با سقف های ضربی پوشیده شده با سنگ های ورقه ای، مناظر کوچه باغات سرسبز و در و دیوارهای منازل و آغل هاست و گردشگرانی که علاقه نسبی به طبیعت و روستا داشته باشند حتما از مناظر و آرامش روستا لذت خواهند برد.

این روستا یک اقامتگاه بوم گردی بازسازی شده و مرتب دارد که می توانید به صورت دربست کرایه کنید و یک مدرسه که ساختمان آن بازسازی شده و همه اتاق ها دارای مجموعه سرویس بهداشتی و حمام بوده و امکانات رختخواب دارد. می توانید برای اقامت در این روستا با مجموعه اقامتگاه آریز هماهنگ کنید. این روستا همچنین دارای یک پست بانک، یک نانوایی با ساعت پخت محدود، یک لبنیاتی و خواربارفروشی محقر دارد.

مسیر دسترسی:

اگر علاقه مند به روستاهای خاص و دنج و آرام و بکر هستید می توانید از اقامتگاه آریز حدود یکصد کیلومتر به سمت جنوب شرق و در مسیر شهرستان کوهبنان حرکت کنید و به این روستا برسید. همچنین می توانید در مسیر خود به سمت کرمان، یک شب را در این منطقه بیتوته کنید. از باجگان تا کوهبنان حدود 50 کیلومتر، کوهبنان تا زرند 90 کیلومتر و زرند تا کرمان 80 کیلومتر است. جاده از یزد تا بافق به صورت دوبانده با کیفیت است. از بافق کرمان، بخش های یک طرفه است ولی مسیر غالبا دو طرفه است.

 

فصول مناسب برای گردشگری:

با توجه به اینکه روستای باجگان یک روستا ییلاقی بوده و در دامنه کوه واقع شده است هوا در بهار و تابستان خنک و خوب بوده و در پاییز تا عید نوروز سرد است.