مجموعه گردشگری آریز

Ariz Ecocastle
Search
Close this search box.

پیت معدن چغارت بافق

به گفته زمین شناسان، شهرستان های بافق و بهاباد در استان یزد و کوهبنان، زرند، سیرجان و رفسنجان و … از پیرترین زمین ها بر روی کره زمین برخوردار بوده و تقریبا هر نقطه ای از منطقه بافق و بهاباد که در نظر بگیریم احتمالا کانی فلزی یا غیرفلزی ارزشمندی دارد یا می تواند در آینده و با تکنولوژی های به روزتر، قابلیت بهره برداری پیدا کند.

پیت معدن چهارت را مهندسانی از شوروی سابق در سال های قبل از انقلاب، اکتشاف و گمانه زنی کرده و استخراج آن را شروع کردند. این معدن اولین معدن سنگ آهن ایران می باشد. این معدن از نظر کمیت و کیفیت سنگ‌آهن، بهترین معدن ایران تشخیص داده شده است و سال هاست بخش عظیمی از خوراک مراکز فراوری آهن ایران را تامین کرده و بخش زیادی از آن نیز صادرات شده و در کشورهای دیگر مورد فراوری قرار گرفته است.

در حال حاضر یک سوم سنگ آهن کشور در شهرستان بافق استخراج می شود، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن دانه بندی کشور در ۴۰ سال گذشته است.

ذخیره سنگ آهن بلوک معدنی بافق که از ساغند تا زرند ادامه دارد بیش از ۲ میلیارد تن برآورد شده و سهم معادن چغارت ۱۶۰ میلیون تن برآورد شده که ۱۰۰ میلیون تن آن تاکنون برداشت شده است.

بلوک معدنی بافق با ذخیره بیش از یک سوم سنگ آهن کشور به عنوان مهمترین زون آهن دار ایران شناخته شده است و در نتیجه عملیات اکتشافی انجام شده از سال ۱۳۴۰ تاکنون در این منطقه بیش از ۳۸ آنومالی آهن دار با ذخیره نزدیک به ۱.۷ میلیارد تن شناسایی شده که یکی از مهمترین آن‌ها معدن چغارت است.

در حال حاضر با تلاش و همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، تورهای گردشگری یا گروه های بالای 15 نفر می توانند با درخواست قبلی از طرف مراکز گردشگری همچون اقامتگاه آریز یا هتل نیکان یا ارتباط مستقیم با روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی، درخواست بازدید داشته باشند و از پیت (گودال) معدن چغارت و موزه سنگ بازدید کنند.

مسیر دسترسی:

پیت معدن چغارت به عنوان معدن اصلی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در فاصله حدود ده کیلومتری از شهر بافق و در مسیر شهرستان بهاباد (و کرمان و ساغند و مشهد) قرار گرفته است و با خودرو می توان تا کنار پیت رفت ولی بدون هماهنگی قبلی، قطعا بازدید میسر نیست.

فصول مناسب برای گردشگری:

در ایام عید، عموما بازدید عموم از پیت معدن و موزه سنگ در یک بازه زمانی در صبح ها و عصر بدون هماهنگی قبلی آزاد است. به غیر از ایام عید، با هماهنگی قبلی حداقل پنج روز کاری زودتر برای تورها و گروه ها، امکان بازدید وجود دارد.